Vanaf 19:30 uur stroomde BANK15 vol met nieuwsgierige mensen die benieuwd waren naar de verhalen van de marketingbedrijven FindFactory, Bob&Bart en Fairmind. Er waren dit keer maar liefst drie oprichters die hun verhaal wilden delen op onze ABC Night!
Rob Bogaers, eigenaar van FindFactory en Meubeltrack, is een echte salesman die precies weet wat hij wil. Volgens hem is de reis naar wat je wil worden het belangrijkste. Zo vertelt hij dan ook die avond dat het belangrijk is dat je tijdens je studie de juiste keuze moet maken van bijbaantjes. Zo weet je beter wat je wel en niet wil en maak je ook een betere keuze bij je uiteindelijke baan. Tijdens zijn opleiding was hij zelf dan ook 1,5 jaar werkzaam als Google consultant, waardoor hij wist dat hij een eigen bedrijf wilde als Google consultant. Zijn bedrijf helpt al 10 jaar andere bedrijven om ze vindbaar te maken in Google. In deze jaren is er heel wat verandering geweest, waardoor er andere doelen gesteld moesten worden voor hun klanten. Zo is men van vaste computers naar hoofdzakelijk laptops gegaan, worden er dagelijks tikkies gestuurd door mensen en is het online winkelen heel erg ontwikkeld. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat het consumentengedrag online verandert. Het is belangrijk dat er gekeken wordt naar hóé doelen bereikt worden en niet zozeer naar wát er bereikt moet worden. “Think big, ACT NOW.”
“Think big, ACT NOW”
~Rob Bogaers (FindFactory)
Het bedrijf Bob&Bart is opgezet door de twee mannen Bob en Bart (verrassend!) en ze zijn nu iets meer dan een jaar bezig met hun marketingbedrijf. In hun presentatie op de Night lieten ze aan het publiek zien hoe herkenbaar een merk kan worden met kleuren en bepaalde vormen. “Je hoeft maar een cue, geluid of vorm te laten zien en dan herken je het merk meteen al.” Naast ondernemer in hun bedrijf, is Bart 60% van zijn tijd werkzaam als strateeg bij Interpolis sinds 3,5 jaar. Hij is altijd bezig geweest met ondernemen en heeft zelfs ooit een eigen pyjamalijn gehad die uiteindelijk toch niet is doorgebroken. Bob was ooit analist bij een financieel bureau, maar dit was te veel met cijfers werken vond hij. Als hobby was hij trendwatcher en mensen gingen steeds meer vragen of hij dit ook betaald kon doen. Hij vond het super leuk om startende ondernemers te coachen, maar wilde toch liever zelf een onderneming opzetten. Dus toen Bart en Bob elkaar tegenkwamen, hadden ze al heel wat gegadigde klanten doordat ze allebei al veel met ondernemen bezig geweest waren. Reclame maken voor hun bedrijf doen ze niet zoveel, want meestal benaderen mensen het bedrijf zelf. Een voordeel van zelf ondernemen is dat je totale vrijheid hebt om te doen wat je het leukst vindt, zijn Bob en Bart van mening. “Je krijgt bij een eigen bedrijf meer waardering dan wanneer je werkt binnen een bedrijf van iemand anders.” Aan de andere kant vinden ze het een nadeel dat je dingen moet doen waar je niet zo goed in bent, omdat je er je personeel niet voor hebt.
“Je krijgt bij een eigen bedrijf meer waardering dan wanneer je werkt binnen een bedrijf van iemand anders”
~Bob en Bart (Bob&Bart)
Arno Meulendijks, eigenaar van het marketingbedrijf Fairmind in Oosterhout, was ooit een groenteman en kwam erachter dat hij best goed was in verkopen. Toen is hij gaan solliciteren als marketingmanager bij een bedrijf, maar dit bleek toch niet geschikt voor hem. Arno wilde graag zelf ondernemen en zo kwam het dat hij een marketingbedrijf met 120 mensen in dienst, dat net failliet gegaan was, overkocht voor 10 euro. Toch wilde hij liever een kleinschalig bedrijfje en daarom besloot hij al snel weer om het bedrijf te verkopen en zelf zijn marketingbureau in Oosterhout te starten. “Ik heb een hekel aan grote bedrijven, want ik vind acquireren moeilijk.” Hij hield de grote klanten die hij bediende in zijn vorige bedrijf bij zich en voor de rest wilde hij alleen maar regionale klanten. In 2008, tijdens de crisis, kwam zijn grootste verlies. Al het geld werd in zijn bedrijf gepompt, maar het wist helaas niet het hoofd boven water te houden en al snel stonden al zijn werknemers op straat. Hij geeft toe dat het ook aan hemzelf lag, omdat hij zijn werknemers niet terecht durfde te wijzen op de momenten dat het nodig was. “Ik had niet goed opgelet en meer moeten managen.” Arno kwam erachter dat hij niet dieper kon zakken dan waar hij op dat moment stond, dus hij stopte al zijn energie in een nieuw bedrijf, Fairmind. Hij werkt hier nu alleen, maar werkt veel samen met een inspiratieteam.
“Ik had niet goed opgelet en meer moeten managen bij mijn eerste eigen bedrijf”
~Arno Meulendijks (Fairmind)
Geschreven door: Danick Lenoir (Marketingcommissie)