ABC Night: Draaimolen Festival, Brownies&downieS en LiveWall 18-03-2019
Afgelopen maandag was het weer tijd voor onze maandelijkse ABC Night. Dit keer waren sprekers van de bedrijven Draaimolen, Brownies&downieS en LiveWall uitgenodigd om iets te komen vertellen over hun bedrijf.
Nadat iedereen met een lekker drankje in de hand een plekje had gevonden in BANK15, vertelde Vera Hoekx hoe het eraan toegaat bij het organiseren van de festivals van Draaimolen. Het bedrijf is inmiddels alweer 6 jaar geleden opgericht en organiseert ‘Holy Pink’, ‘Draaimolen Festival’ en ‘Draaimolen Island’. Ze vinden het belangrijk dat wordt gekeken vanuit het perspectief ‘waarom wordt iets gedaan?’ en daarna kijken ze ‘wat ze precies gaan doen om datgene mogelijk te maken’ en ‘hoe ze dit gaan doen’. De vraag is dus nu ‘waarom is Draaimolen opgezet?’. Dit is gekomen omdat er in Tilburg niet zo’n soort feestjes waren en ze merkten dat mensen er wel behoefte aan hadden. Er wordt veel gedacht vanuit artistieke ideeën en gevoelens en daarna wordt er pas een plan gemaakt voor het festival zelf. Het voornaamste voor Draaimolen is niet winst maken of groeien tot een heel groot iets, maar ze willen impact hebben en dat mensen zich vermaken op hun evenementen. Draaimolen regelt dan ook alles zelf bij de georganiseerde festivals en laat niets door externe grote partijen doen. Hierdoor duurt het opbouwen en inrichten van het festivalterrein alleen al 3 weken. Vera vertelt: “Druk van één organisatie van een heel jaar ligt op één dag”.
“Druk van één organisatie van een heel jaar ligt op één dag”
~Vera Hoekx (Draaimolen festival)
Vervolgens praat Thijs Swinkels vol enthousiasme over zijn bedrijf Brownies&downieS en hoe het is opgestart. Het begon allemaal toen Thijs op de sportopleiding CIOS zat en hij als stage de gymlessen op het speciaal onderwijs ging verzorgen. Hij kwam steeds met een goed gevoel en met leuke verhalen thuis en realiseerde zich pas echt hoe erg hij het naar zijn zin had toen zijn moeder hem erop wees. Hij wilde graag iets met deze doelgroep doen en startte in september 2010 de eerste Brownies&downieS in de plaats Veghel. Dit werd een succes, omdat ze juist anders waren dan andere bedrijfjes. Het bedrijf leeft niet van subsidies of giften die ze krijgen, maar het is gewoon een commercieel bedrijf en heeft ondertussen maar liefst 52 verschillende locaties. Maar alles ging niet zo voorspoedig als het misschien lijkt.. Er zijn ook wel eens wat locaties geopend die Thijs bijna de kop hebben gekost. Dit kwam dan bijvoorbeeld omdat er een locatie was gekozen waar een half jaar aan de weg gewerkt werd en hierdoor Brownies&downieS moeilijk bereikbaar werd. Uiteindelijk is het gelukkig allemaal goed gekomen en wil Thijs meegeven: “Ga minstens 4 van de 5 dagen met plezier naar je werk, want anders betekent het dat je een andere baan moet zoeken”.
“Ga minstens 4 van de 5 dagen met plezier naar je werk, want anders betekent het dat je een andere baan moet zoeken.”
~ Thijs Swinkels (Brownies&downieS)
Eelco van de Wiel van LiveWall is het brein achter leerlingen.com, 2link.be en bizzsms. Maar dit is allemaal nooit zo groot geworden als zijn huidige bedrijf LiveWall. In 2011 kwam Eelco via ABC aan het idee om LiveWall op te starten. Als je een event had, kon je zijn bedrijf inhuren om de social media te laten verzorgen. Hij werd na een tijdje door een bedrijf in Londen gecontacteerd en gevraagd of hij iets voor hun social media wilde doen. Alleen vertelde ze er nog niet bij voor welk event het precies was en later bleek het voor de Basketball League ‘NBA house’ te zijn. Daarna is LiveWall ontzettend hard gegroeid en sinds 2017 focussen ze zich op innovatie waarmee ze innovatieve ideeën willen omarmen en graag nieuwe producten willen maken die creatief en technologisch zijn. Ondertussen bestaat het team uit 70 personen en werken ze voor grote namen zoals Samsung, Booking.com en adidas. Eelco geeft toe: “Vooral de nieuwe structuur van het team en het hebben van een hiërarchie binnen mijn bedrijf was iets waar ik aan moest wennen bij de groei”.
“Vooral de nieuwe structuur van het team en het hebben van een hiërarchie binnen mijn bedrijf was iets waar ik aan moest wennen bij de groei”
~Eelco van de Wiel (LiveWall)
Geschreven door: Danick Lenoir (Marketingcommissie)